Til MENY på Forsiden
Jernbaneferge : DF AMMONIA
Tekniske data finner du nederst på denne siden.
 Link til artikkel i Rjukan Arbeiderblad + Link til Artikkel i Varden 

Modellskipet har en lengde på ca 81 cm = Skala ca 1:87 = H0 skala i modelljernbane verden.
Bredde ca 12 cm, Høyde med sokkel ca 24,5 cm.
Modellen ble skikkelig fin - og utrolig detaljert
Skinnene passer til Marklin (likestrøm), Roco, Lima, Trix, Fleischmann, NMJ m.fl.

Vil forøvrig takke Norsk Industriarbeider Museum - Rjukanbanen - Vemork for all hjelp.

Ønsker du å bestille, kan du sende en mail, med navn og adresse til
post@baat.no
Eller klikke her : 
Jernbanefergen_Ammonia 

Tilbakemelding fra en kunde : Hei Trond ! Jeg må bare skryte litt... Jer er sååå fornøyd med "Hydro" ! Nydelig modell !!!
Den står nå til pryd i stuen min. Godt håndverk ! - Beste hilsen Kjetil Fuhr, Sandnes

Introduksjons pris "AMMONIA" kr 2390.-    Beklager Utsolgt
OBS! Helt ferdig bygget, som på bildene. Rullende materiell som vogner og lokomotiv, følger ikke med.
 
Beskrivelse :
Bygget: 1914 v/Akers Mekaniske Verksted
Sjøsatt: 10. desember 1914
Reder: Norsk Hydro as
Lengde: 172,6 fot -  52,6m 
Bredde: 31,5 fot -  9,6m
Brutto tonnasje: 494 t
Lastekapasitet 12 Jernbanevogner,max 300t. 120 Passasjerer
Største fart: 8 knop, 2 Damp maskiner 250 hk

Se mer info på : www.wikepedia.no/hydro

 

Informasjon om hva som var ombord, når DF Hydro ble senket :

Det var sjelden lokomotiver om bord på fergene. Det stod et lokomotiv på Mæl og et på Tinnoset, og vognene ble dradd om bord på fergen ved hjelp av vaier og kran. 
Det har gått lite damplokomotiver på Rjukanbanen. De fleste har enten vært dieseldrevet eller gått på strøm. Det ble brukt såkalte fyrløse damplokomotiv, men jeg tviler på om det noen gang har vært på fergen annet enn når de ble fraktet til og fra dalen. Det er bevart et av disse lokomotivene, «Pål», på Norsk Jernbanemuseum.

Det var 11 vogner om bord på D/F Hydro da hun forliste.
7 Ammoniakkvogner, hver inneholdt 10 tonn ammoniakk
2 godsvogner
2 vogner lastet med kalilut (34 store fat og 5 små fat, til sammen ca 11,5 tonn)

Det ser ikke ut til at det har vært noen passasjervogner om bord på D/F Hydro da hun forliste. Antagelig har passasjerene måtte byttet vogn på Tinnoset. Jeg tror heller ikke det var noen biler om bord. De fleste av forsikringssakene fra forliset dreier seg om tapt tøy og ski (begge var svært vanskelig å få tak i under krigen, og jeg må innrømme at forsikringsselskapene ikke akkurat var storsinnet i sine utbetalinger. Snarere tvert i mot.)

Jeg er veldig usikker på hvordan vognene kan ha sett ut. Vi har noe bevart vognmateriell fra den tiden, blant annet en godsvogn og en tankvogn, men de har blitt endret en del for å passe Hydros behov etter krigen.

Vil forøvrig takke Norsk Industriarbeider Museum - Rjukanbanen - Vemork for all hjelp.
http://vemork.visitvemork.no/  

Noen av de andre båtene og skipene :
INSPIRASJON :
Under er noen tilbakemeldinger fra våre kunder, som har bygget om våre modeller, bl.a. til fjernstyring med elektromotor og til og med live steam.
SNEKKE MED ELEKTROMOTOR OG RC
SNEKKE MED DAMPKJELE OG RC - LIVE STEAM
KNBF overrekker snekke til  Draugen Motorbåtforening i forbindelse med 80 års jubileum. 

 

Allt av bilder og tekst på disse sider er beskyttet ihht. opphavrett.
All pictures and text on these pages are protected by Copyright.