|
Originalen
er fra 1914 - Tekniske data finner du
nederst på denne siden.
Link til artikkel i
Rjukan
Arbeiderblad + Link
til
Artikkel
i Varden
"Hydro" gikk den 30 kilometer lange strekningen mellom Mæl og Tinnoset som en del av transportsambandet Rjukanbanen og Tinnosbanen, hvor den fraktet jernbanevogner med hovedsakelig kunstgjødsel, ammoniumnitrat og ammoniakk, i tillegg til passasjerer.
DF "Hydro" ble senket ble 20. februar 1944, i tungtvannsaksjonen. Fem tønner med tungtvann ble sterkt bevoktet på toget ned til ferjen, mens selve ferjen var dårlig bevoktet. Norske sabotører klarte å plassere en tidsinnstilt sprengladning ombord, og ferjen ble senket under overfarten på Tinnsjøen. Av 47 personer i båten omkom 14 nordmenn og fire tyske soldater, mens 25 nordmenn og fire tyske soldater ble reddet/overlevde. Det er satt opp et minnesmerke hvor de overlevende kom seg i land.
"Hydro" ligger i dag godt bevart på 430 meters dyp i Tinnsjøen, utenfor Rudsgrend.
Modellskipet har en lengde på ca 62 cm =
Skala ca 1:87 = H0 skala i modelljernbane verden.
Bredde ca 12 cm, Høyde med sokkel ca 24,5 cm.
Modellen ble skikkelig fin -
og utrolig detaljert = museum kvalitet.
Skinnene passer til Marklin (likestrøm), Roco, Lima, Trix,
Fleischmann, NMJ m.fl.
Vil forøvrig takke Norsk
Industriarbeider Museum - Rjukanbanen - Vemork for all hjelp.
Tilbakemelding fra en kunde : Hei Trond ! Jeg må bare skryte
litt... Jer er sååå fornøyd med "Hydro" ! Nydelig
modell !!!
Den står nå til pryd i stuen min. Godt håndverk ! - Beste
hilsen Kjetil Fuhr, Sandnes
Hydro kostet kr 2190.- Men, er
utsolgt, og vil nok ikke bli produsert igjen.
Den var helt ferdig bygget, som på bildene. Rullende
materiell som vogner og lokomotiv, fulgte ikke med.
Informasjon om hva som var ombord, når DF Hydro ble senket :
Se nederst på denne siden
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bygget: |
1914
v/Akers Mekaniske Verksted |
Sjøsatt: |
10. desember 1914 |
Reder: |
Norsk
Hydro as |
Lengde: |
172,6
fot - 52,6m |
Bredde: |
31,5
fot - 9,6m |
Brutto
tonnasje: |
494 t |
Lastekapasitet |
12
Jernbanevogner,max 300t. 120 Passasjerer |
Største
fart: |
8
knop, 2 Damp maskiner 250 hk |
Se
mer info på : www.wikepedia.no/hydro |
|
|
Informasjon om hva som var ombord, når DF Hydro ble senket :
Det var sjelden lokomotiver om bord på fergene. Det stod
et lokomotiv på Mæl og et på Tinnoset, og vognene ble
dradd om bord på fergen ved hjelp av vaier og kran.
Det har gått lite damplokomotiver på Rjukanbanen. De
fleste har enten vært dieseldrevet eller gått på strøm.
Det ble brukt såkalte fyrløse damplokomotiv, men jeg
tviler på om det noen gang har vært på fergen annet enn
når de ble fraktet til og fra dalen. Det er bevart et av
disse lokomotivene, «Pål», på Norsk Jernbanemuseum.
Det var 11 vogner om bord på D/F Hydro da hun forliste.
7 Ammoniakkvogner, hver inneholdt 10 tonn ammoniakk
2 godsvogner
2 vogner lastet med kalilut (34 store fat og 5 små fat,
til sammen ca 11,5 tonn)
Det
ser ikke ut til at det har vært noen passasjervogner om
bord på D/F Hydro da hun forliste. Antagelig har
passasjerene måtte byttet vogn på Tinnoset. Jeg tror
heller ikke det var noen biler om bord. De fleste av
forsikringssakene fra forliset dreier seg om tapt tøy og
ski (begge var svært vanskelig å få tak i under krigen,
og jeg må innrømme at forsikringsselskapene ikke akkurat
var storsinnet i sine utbetalinger. Snarere tvert i mot.)
Jeg
er veldig usikker på hvordan vognene kan ha sett ut. Vi
har noe bevart vognmateriell fra den tiden, blant annet en
godsvogn og en tankvogn, men de har blitt endret en del
for å passe Hydros behov etter krigen.
Vil
forøvrig takke Norsk Industriarbeider Museum -
Rjukanbanen - Vemork for all hjelp.
http://vemork.visitvemork.no/ |
|
|
|
Noen
av de andre båtene og skipene : |
|
INSPIRASJON :
Under er noen tilbakemeldinger fra våre kunder, som har bygget om
våre modeller, bl.a. til fjernstyring med elektromotor og til og
med live steam. |
SNEKKE
MED ELEKTROMOTOR OG RC
|
SNEKKE
MED DAMPKJELE OG RC - LIVE STEAM
|
KNBF
overrekker snekke til Draugen Motorbåtforening i
forbindelse med 80 års jubileum.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|