|
Profesjonelle modellbyggere og håndverkere har brukt
over 100 til 200 timer for å lage disse unike modellene, hvor detaljeringsgrad og finish er i
museumskvalitet. For å få til dette, har det blit utført omfattende forskning fra ulike kilder som,
originale tegninger, kopier av opprinnelige planer og bilder av selve båten.
|
|
|
-
Modellene er laget med "planke" på ramme konstruksjon, der hver stripe av tre er limt til skroget - én av gangen.
- Treverket som blir benyttet er som oftest kopi av hva som er
benyttet i originalen, f.eks Hardwood m.fl. |
|
|
Her
er spantekonstruksjonen på en Riva. |
|
|
-
Planke for planke limes for hånd. |
|
|
Her
er en Riva med halvkledd skrog. |
|
|
-
Her er det et ferdig skrog, til en annen båttype. |
|
|
-
På modeller som har synlige nagler, blir det banket inn
småspiker. |
|
|
-
Nærbilde at et skrog utvendig. |
|
|
-
Båtene har en høyglanspolert glatt overflate, som består av flere lag med klarlakk.
For hvert lag lakk som har blitt påført, har modellen fått tørke, og blitt behandlet med superfint sandpapir, før neste lag med lakk er blitt påført. |
|
|
-
Under vises et passasjerskip. |
|
|
-
Båter og skip har replikerte, realistiske detaljer. Dette er ikke klistremerker.
Produsenten har et eget støpeverksted for metalldelene. |
|
|
|
|
Her
er en annen variant av en svunnen tid. |
|
|
|
|
Skulle
du gått på en slik oppgave selv, med å bygge en modell fra
bunnen av, må du nok påregne minst 5 ganger så lang tid, som
disse profesjonelle båtbyggerne bruker.... |
|
|
|
Alle
bilder på disse sider er beskyttet ihht. opphavrett.
All pictures on these pages are protected by Copyright. |
|