|
Originalen
er fra 1901 - Tekniske data finner du
nederst på denne siden.
Link
til artikkel i
Rjukan
Arbeiderblad + Link
til
Artikkel
i Varden
Erik ble bygget i 1901 for Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening
på Porsgrund Mek. Verksted, med byggenr. 20 Den ble utstyrt med
en dampmotor på 150 HK og overbygget var av mahogni. Erik har i
alle år gått med tømmerslep på Telemarkskanalen og på
vannene i Telemark. Den har også gått med slep langs kysten. I
1951 ble Erik ombygd, det ble satt inn en Alpha Diesel på 260
HK. Erik fortsatte med sine oppgaver frem til 1986, da den
ble utrangert av Fellesfløtningen. Erik ble liggende i opplag
og forfalle, det ble også fjernet deler fra motoren og andre
ting. Slepebåten Erik
ble så kjøpt av Skien Næringsråd, Telemarkskanalen og Skien kommune,
og overført til Skien Sjømandsforening - ved foreningen ERIKS
VENNER
Etter en fantastisk innsats av enkelte av foreningens medlemmer,
ble Erik i 1994 godkjent av skipskontrollen for 25 passasjerer
og gikk sin første chartertur samme året.
Modellskipet har en lengde på ca 78 cm =
Skala ca 1:25
Bredde ca 21 cm, Høyde med sokkel ca 35,5 cm.
Modellen ble skikkelig fin.
Erik kostet kr 1690.- Men, er
utsolgt, og vil nok ikke bli produsert igjen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bygget: |
1901 v/Porsgrunds Mek. Verksted |
Sjøsatt: |
1901 |
Reder: |
Skiensvassdragets Fellesfløtningsforening |
Lengde: |
18,8
m |
Bredde: |
4,9 m |
Brutto
tonnasje: |
43,7 t |
Største
fart: |
Damp motor
150 hk |
Se
mer info på : www.ms-erik.no |
|
|
|
Alle
bilder på disse sider er beskyttet ihht. opphavrett.
All pictures on these pages are protected by Copyright. |
|
|
Noen
av de andre båtene og skipene : |
|
INSPIRASJON :
Under er noen tilbakemeldinger fra våre kunder, som har bygget om
våre modeller, bl.a. til fjernstyring med elektromotor og til og
med live steam. |
SNEKKE
MED ELEKTROMOTOR OG RC
|
SNEKKE
MED DAMPKJELE OG RC - LIVE STEAM
|
KNBF
overrekker snekke til Draugen Motorbåtforening i
forbindelse med 80 års jubileum.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|